Webdesigntrends 2018

Elk jaar weer zijn er nieuwe webdesigntrends. Ook in 2018 zijn er weer tal van interessante ontwikkelingen. Sommige trends zullen je bekend in de oren klinken, andere komen wellicht als een grote verrassing. Bedrijven die webdesigntrends toepassen kunnen uniek en onderscheidend zijn. Zo hebben ze een stapje voor op de concurrenten. In dit artikel bespreken wij 9 trends van dit jaar die je zeker niet mag missen:

Webdesigntrend 1:

Mobile first

Het gebruik van smartphones blijft toenemen. Het gebruik blijft niet alleen beperkt tot het bezoeken van websites, maar ook worden er steeds meer online aankopen gedaan. Een goed werkende website op smartphones, tablets en andere mobiele apparaten is dan ook van essentieel belang. Webdesigners gaan dan ook steeds vaker voor mobile-first. Omdat mobiele apparaten een beperkte schermgrootte hebben worden webdesigners gedwongen om goed na te denken over het design. Alle onderdelen van een design worden onder elkaar weergegeven, er moet dus goed nagedacht worden over de hoeveelheid tekst en afbeeldingen. Mobile-first is niet alleen belangrijk vanuit het perspectief van de gebruikers. Ook zoekmachines zoals Google kijken mee naar de mobielvriendelijkheid. Websites die slecht werken op mobiele apparaten krijgen een lagere waardering in de zoekmachine. Reden te meer om mobile-first toe te passen!

Webdesigntrend 2: Illustraties in plaats van stock foto’s

Bron: https://twistapp.com/, https://avocode.com/ & https://moqups.com/

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dat is één ding wat zeker is. Een website met alleen maar tekst schrikt veel mensen af. Het toevoegen van foto’s is dan ook een mooie toevoeging met een positief effect op de gemiddelde bezoekduur. Toch is er op dit gebied een trendverschuiving gaande. Steeds meer designers kiezen voor duidelijke illustraties in plaats van een onpersoonlijke stock foto. Illustraties kunnen een tekst versterken en verduidelijken. Je kunt hierbij denken aan een grafiek of tabel met statistieken. Ook in webvideo’s wordt steeds vaker gebruik gemaakt van illustraties. Deze moeten overigens wel in de stijl van de website worden gemaakt. Op die manier hebben ze een meerwaarde die zeker gewaardeerd zal worden door de bezoekers!

Webdesigntrend 3: Woordbeelden

Bron: https://www.hdvest.com/

Woordenbeelden kom je in 2018 ook steeds vaker tegen. Soms is het lastig om een duidelijke foto of illustratie te maken. In dat geval is er een vrij simpele oplossing mogelijk. Maak gebruik van een woordbeeld. Een groot lettertype, vette letters en één of twee woorden zijn de ingrediënten voor zo’n woordbeeld.

Webdesigntrend 4: Twee schermen in één

Bron: https://www.dropbox.com/nl_NL/guide

Je ziet ze steeds vaker terug in webdesigns, zogenaamde splitscreens. Het scherm wordt opgedeeld in twee delen. Erg handig als je website meerdere doelgroepen kent. Zo kan een marktplaats aan de linkerkant van het scherm de kopers aanspreken en aan de rechterkant de verkopers. Hoe bewegen de twee delen als je scrolt? Daar zijn verschillende variaties op te vinden. Bij de ene website bewegen beide delen tegelijkertijd mee, bij andere websites los van elkaar. Hoe dan ook, splitscreens zijn in 2018 een trend die je steeds vaker terugziet.

Webdesigntrend 5: Micro interactions

Voornamelijk webshops implementeren zogenaamde micro interactions. Deze kleine interacties zorgen ervoor dat een bezoeker een bepaalde kant op wordt gestuurd. Een interactie kan bijvoorbeeld laten zien wat er gebeurt als een bezoeker op een knopje klikt. Daarnaast kan een micro interaction gebruikt worden om aan te geven dat bepaalde velden nog niet zijn ingevuld. Deze trend van 2018 wordt door steeds meer webshops gebruikt. Maar ook voor websites die over formulieren of calculators beschikken is deze functionaliteit zeker een meerwaarde.

Webdesigntrend 6: Andere positionering van het menu

Bron: https://uxplanet.org/perfect-bottom-navigation-for-mobile-app-effabbb98c0f

Een aantal grote bedrijven hebben het menu in hun app en website al verplaatst naar de onderkant van het scherm. De verwachting is dat steeds meer bedrijven zullen volgen. Ze willen graag een “duimvriendelijke navigatie” op hun website. Bijna iedereen die navigeert op een smartphone doet dat met de duim. Het is dan ook heel onlogisch dat het menu in 9 van de 10 gevallen bovenin het scherm staat. Het kost de gebruiker meer tijd en moeite om een menu item te selecteren. Om de gebruiker tegemoet te komen hebben onder andere Spotify en Facebook inmiddels het menu verplaatst naar beneden. Een mooie trend die inspeelt op de gebruikersbehoefte.

Unieke typografie

Bron: http://nurturedigital.com/

De tijd dat bijna alle websites gebruik maken van de lettertypes Arial of Verdana is inmiddels allang voorbij. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een unieke typografie te ontwikkelen en toe te passen. Fonts worden dankzij een steeds hogere resolutie beter leesbaar. Custom fonts kunnen dan ook zonder problemen worden toegepast. Designers hoeven zich niet alleen meer te beperken tot de bestaande web-fonts. Een custom font geeft een website een unieke en persoonlijke uitstraling, afgestemd op het merk dat je wilt uitdragen. Dankzij de unieke typografie heb je een stapje voor op de concurrentie.

Webdesigntrend 8: Vloeiende achtergronden

Een website die bestaat uit alleen maar vierkante en rechthoekige blokken is in 2018 echt voorbij. Vloeiende achtergronden worden voornamelijk in de header van een website toegepast. Maar ook in de rest van het design zie je het steeds vaker terugkomen. Het maakt websites een stuk speelser en dat spreekt veel bezoekers aan. Omdat vloeiende achtergronden nog niet massaal toegepast zijn is het nu een perfect moment om het op jouw website juist wel toe te passen. Het geeft je website een speelse, unieke en krachtige uitstraling.

Bron: http://nurturedigital.com/

Webdesigntrend 9: Felle kleuren zijn hot

Bron: https://www.spotify.com/nl/

Steeds vaker worden felle kleuren gecombineerd. Blauw met rood of blauw met groen, je ziet het op meer en meer websites en apps. Webdesigners zijn niet bang om te experimenteren in 2018, de kleuren “knallen” van je beeldscherm af. De felle kleuren worden voornamelijk gebruikt in quotes, of call-to-action knoppen en blokken.

Doe je ook mee in 2018?

Maak je gebruik van de trends van dit jaar of heb je een verouderde website die aan vernieuwing toe is? Wil je graag bezoekers die lang op je website blijven en tot een conversie leiden? Wij van Extreme Media staan klaar om je te helpen!

Neem vrijblijvend contact met ons om je wensen en ideeën te bespreken. Wij willen graag samen met jou de nieuwste trends toe passen binnen jouw eigen website.

Kom met ons in gesprek